Friday, 27 April 2012

ATASI GUGUP BERCAKAP DI HADAPAN


 . . ramai sebenarnya 'menghidap' penyakit rasa gugup @ lemah semangat apabila bercakap di hadapan khalayak ramai . . malah , ramai dibelenggu perasaan malu  . . tetapi , tidak untuk sekarang dan masa yang akan datang . . jedy akan berkongsi tips dengan korang bagaimana nak hilangkan rasa gugup itu apabila bercakap di hadapan orang ramai  . . korang mesti tangani masalah ini kerana kemahiran bercakap di hadapan ramai orang merupakan salah satu bonus kepada kita semasa sesi temu duga . .


 . . jedy bukan lah pakar motivasi yang boleh kongsikan segala macam tips kepada korang . . tetapi , sekadar berkongsi ilmu pengetahuan yang x seberapa ini , boleh la sikit - sikit . .
jedy perasan tips ini sangat berkesan kerana jedy juga pernah gunakan semasa tahun 2009 iaitu tahun pertama jedy mula berkecimpung dalam bidang perbahasan @ perdebatan kat sekolah . . hasilnya , jedy sampai sekarang berani dan mempunyai keyakinan yang tinggi untuk bercakap di hadapan orang ramai malah mengemari aktiviti sedemikian . .

TIPS


 # sebelum korang mula bercakap , pastikan korang tahu apa tugas korang  . .
    ~membuat ulangkaji terlebih dahulu agar mutu kualiti info yg disampaikan adalah bernas




# semasa berada di atas pentas  , walau gementar mana pun korang , cuba senyum . .senyum tu boleh tenangkan perasaan korang .  .




# semasa bercakap , korang cuba angkuhkan perasaan korang . . ibarat angkat bakul sendiri la . . 

~sebab bila korang buat demikian , secara psikologi nya korang akan berasa . . "yes ! aku betul ! "  . . semua nya aku betul . . 

~maka , di situlah lahirnya keyakinan untuk kita bercakap ! 


INSYA-ALLAH BOLEH ! !




0 comments: